top of page
חיפוש

סוכר סמוי ומוצרים "קלים"

עודכן: 15 באוג׳ 2020

  • שוחחנו בהרחבה על הסימון התזונתי ומרכיבי המזון ("המדריך האחרון", עמ' 146 והילך) אולם אני נשאל שוב ושוב בנושא ולכן החלטתי לחזור על שתי נקודות חשובות: הסוכר הסמוי שנמצא במוצרי המזון, ומוצרים שונים שמוגדרים "קלים", כאשר שוב, בדרך כלל, ההתייחסות היא לכמות הסוכר שבמוצר. תווית המזון הצמודה למוצרי המזון שאנו רוכשים,  מאפשרת לנו לדעת את שם המזון,  כמותו באריזה, מרכיביו, שם היצרן שייצר אותו, ארץ הייצור, ערך תזונתי של המוצר ועד מתי טוב להשתמש בו לאכילה. כמו כן תמצאו את שם היבואן (למוצר המיובא), הוראות אחסון , הובלה והוראות שימוש. הדבר החשוב ביותר שאנו יכולים ללמוד מהתווית הוא הרכבו של המזון. רכיבי המזון מפורטים בה בסדר תכולה יורד. המרכיב שכמותו היא הגדולה ביותר יופיע ראשון והמרכיב שכמותו היא הקטנה ביותר, יופיע אחרון ברשימת הרכיבים. מלכודות למרכיבי מזון סמויים נמצאות בלא הרף במוצרים שאנו רוכשים. היצרנים מנסים להעלים מאתנו סוכרים, מלחים, שומן טראנס, חומרים משמרים, צבעי מאכל רעילים ומה לא. לעיתים הם דווקא מנסים לגרום לנו לחשוב שיש מרכיב מסוים במוצר, למרות שלמעשה הוא ממש לא נמצא שם. כאמור, אני אתמקד שוב בשתי מלכודות שלמעשה קשורות זו לזו: סוכר סמוי

אנו נמצא אותו מופיע כך:

  • רכז תפוחים

  • פרוקטוז

  • סירופ חרובים

  • גלוקוז

  • דבש

  • לקטוז

  • סוכר חום

  • סירופ אגבה

  • סילאן

  • סירופ מייפל טבעי

  • סירופ תירס

  • סוכר קנים

קחו בחשבון, כל אלו הם למעשה סוכר לכל דבר ועניין. אם אתם רוצים או צריכים להימנע מסוכר מכל סיבה שהיא, חפשו אותו במרכיבי המוצר, שם הוא מסתתר. נוכחות הסוכר תבוא לידי ביטוי בכמות הפחמימות אשר מופיעה בתווית המוצר. במידה וערך זה גבוה בצורה חשודה, הרי שהמוצר כולל סוכרים שהוספו לו, ולא משנה הסיבה (בד"כ שיפור הטעם או ניסיון להארכת חיי מדף). שתי הערות נוספות לגבי סוכר: כאשר רשום כי המוצר "ללא סוכר" - המוצר אינו מכיל סוכר אך יכול להכיל הרבה שומן כמו למשל שוקולד ללא סוכר שמכיל 36 גרם שומן ל- 100 גרם שוקולד.


ב. כאשר רשום "ללא תוספת סוכר" - המוצר אינו מכיל תוספת של סוכר, אך מכיל סוכר כחלק מרכיביו הטבעיים. למשל ריבות ללא תוספת סוכר מכילות את הסוכר הטבעי שנמצא בפרי. כמו כן המוצר יכול להכיל כמות גבוהה של שומן.


מוצרים "קלים" ו-"דלים"


לעיתים אנו נתקלים במילים "קל", "דל", "נטול" או  "מופחת" על אריזת המזון.  למונחים הללו יש משמעות חשובה בכלל, ולנו בעיקר.


אנו נמצאים בשלב של תזונת הרזיה, וגם לאחר שנשיג את היעדים שהצבנו לנו, נרצה לשמר אותם. הדבר יתאפשר רק באמצעות בקרה תמידית והקפדה על הרגלי התזונה שרכשנו.


הבה נעבור על מושגי ה"דל-קל" הקשורים ישירות לסוכר ופחמימות:

משקה קל/דל קלוריות – המשקה  יכיל לא יותר מ- 20 קלוריות ב- 100 מ"ל או 200 קלוריות בליטר משקה.

מזון מוצק דל קלוריות - המזון יכיל לא יותר מ- 40 קלוריות ב- 100 גרם מזון.


שני מושגים אלו מתייחסים בדרך-כלל לסוכר כמרכיב משמעותי שתורם תרומה נכבדה לכמות הקלוריות של המוצר (אך נכון יהיה לומר גם, כי מרכיב השומן הוא בעל תרומה מכרעת לכמות הקלוריות).


מאחר ואנו צריכים ואוהבים לאכול, אני ממליץ לכם לאתר את אותם המוצרים אשר עומדים באמת בקריטריונים של דל-קל, ולא מוצרים שרק רשום עליהם שהם כאלו.


יצרנים רבים משרבבים את המושג דל או קל לשמו של המוצר, גם אם הוא לא כזה. נתקלתי כבר בלחמים שנקראו "לחם קל זהבה" אבל כמות הקלוריות של הלחם הייתה יותר קרובה לכמות הקלוריות שיש  בשלושה דובים מאשר בלחם קל אמיתי. 


על מוצרים אחרים מתנוססת תווית גדולה וצבעונית שמציינת כי "המוצר מופחת שומנים ו/או קלוריות" אולם המוצר אינו דל שומן או דל קלוריות אלא פשוט בהשוואה לאותו המוצר שהכרתם קודם, חלה ירידה מסוימת בכמות השומנים ו/או הקלוריות.


הקפידו שלא ליפול למלכודות הללו ובחנו היטב את תווית הסימון טרם אתם רוכשים את המוצר.


ומילה אחרונה לפני שנפרדים.

ההתמכרות לסוכר ולפחמימות דומה באופיה להתמכרות לסמים, אולם צריכה עודפת של "מתוקים" ופחמימות אינה גזרת גורל, ויש לכם אפשרות להתגבר על ההתמכרות הזו.

לפרטים נוספים על שיטת "יצא מתוק" לגמילה ממתוקים ופחמימות לחצו כאן

39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page