top of page
חיפוש

הקשר בין עודף משקל, תוקפנות, חרדה, ותוכניות דיאטה

עודכן: 16 באוג׳ 2020

האם אכן קיים קשר בין אנשים בעלי עודף משקל, ובין תוקפנות וחרדה?

האם יש לשלב לימוד התמודדות עם רגשות והכנה נפשית בתוכניות דיאטה?


אני אבצע סקירה קצרה של מספר מחקרים בנושא הקשר בין השמנה להפרעות פסיכיאטריות, ולהתמודדות עם רגשות, ולאחר מכן נערוך דיון בתוצאות.


מחקר שנעשה כבר בשנת 2004, והתפרסם בירחון Psychological Medicine של אוניברסיטת קיימברידג'(1) , בדק את הקשר בין הפרעות  פסיכיאטריות לבין עודף משקל.


בסיס המחקר הנו העובדה כי ישנה עליה בשכיחות של חולים שבנוסף להיותם סובלים מעודף משקל, סובלים גם מבעיות בריאותיות ובהן גם הפרעות פסיכיאטריות שונות.


מטרת המחקר הייתה לבדוק את ההשערה כי עודף משקל קשור עם מגוון של מצבים פסיכיאטריים,  כולל הפרעת דיכאון קלה,  אכילה מוגזמת ותוקפנות.

המחקר התבצע במסגרת הקהילה (כלומר, לא עם חולים מאושפזים) וכלל 591 איש בין הגילאים 19 עד 40. כל המשתתפים במחקר היו עם BMI  גדול מ-25, ואחרי כולם התנהל מעקב של אנשי מקצוע במהלך 20 שנים.


מכלל המשתתפים סווגו 18.9% כבעלי עודף משקלי,  כאשר77.7% מהנבדקים  נשארו באותה קבוצת משקל לאורך כל התקופה של 20 שנים.


ניתוח התוצאות מגלה ממצאים מעניינים:


  1. נבדקים אשר סבלו מעודף משקל שמשקלם עלה עם השנים, סבלו גם מדיכאון וגם מאכילת ייתר.

  2. התנהגות תוקפנית (החל מאישיות תוקפנית וכלה בסוציופתיות) נתגלתה אצל נבדקים שהיו בעודף משקל, ללא קשר לקצב העלייה במשקלם.

  3. במחקר זה, הפרעת חרדה כללית לא נמצאה קשורה למשקל עודף.

בזמן ביצוע המחקר בוצעו בדיקות לשימוש בסמים, נבחנו רמות פעילות גופנית, משתנים דמוגרפיים והיסטוריה משפחתית של בעיות משקל.

מסקנות המחקר היו ברורות למדי, והראו כי ישנו קשר חזק יחסית בין תוקפנות והפרעות אכילה ובין המצאות בעודף משקל.


מחקר אחר אשר התפרסם בשנת 2008 ב- European Eating Disorders Review(2) בדק את הקשר בין אובדן שליטה על אכילה (loss of control (LC) over eating) ותופעות של חרדה, דיכאון ואכילה רגשית.

המחקר כלל 115 נבדקים שנמצאים בטיפול בבעיות האכילה שלהם, ו-73 נבדקים אשר לא נמצאו בטיפול, כולם בגילאי 8-18 שנים.


נמצא כי אלו שנמצאים בטיפול סבלו מתופעות של אכילה בלתי נשלטת פי שניים (40% מתוכם) מאשר אלו שלא היו בטיפול (21% מתוכם).


במחקר נמצא כי עליה ברמת החרדה מקושרת לאכילה רגשית וגם לאובדן שליטה על אכילה. האכילה הרגשית הייתה למעשה הגורם המתווך שבין חרדה לאובדן שליטה על אכילה.


כאשר נבדקה עליה בדיכאון, הסתבר כי היא מקושרת לאכילה רגשית אך לא לאובדן שליטה על אכילה.


כאמור, דווקא אלו המטופלים בבעיות עודף משקל הם אשר חשופים יותר לתופעה של אובדן שליטה על אכילה. 


מאחר ואובדן השליטה עלול להתפתח כתוצאה מהתמודדות לקויה עם רגשות שליליים כגון חרדה, מסקנות המחקר היו כי מומלץ להוסיף לימוד טכניקות להתמודדות עם רגשות, במסגרת הטיפול בבעיות עודף משקל.


ולסיום פרק המחקרים, מחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת קונטיקט, והתפרסם בירחון האגודה האמריקנית להפרעות פסיכו-סומאטיות(3) בשנת 2008, בדק את הקשר בין הפרעות פסיכיאטריות ומצבי עודף משקל והשמנת יתר (Obesity).

המחקר בדק תשובות של 41,654 נבדקים שענו לסקר שערך המרכז הארצי לחקר מחלות.


לאחר ניתוח הנתונים, התברר כי יש קשר בין רמת BMI גבוהה לבין רוב הבעיות של מצבי רוח, חרדה והפרעות אישיות.


כאשר BMI תואם הגדרה של השמנת יתר (obese) והשמנת יתר חולנית (extremely obese), ישנה עליה משמעותית והסתברות להופעת מצבי רוח, חרדה ושימוש באלכוהול, וכן הפרעות אישיות.

הפרעות האישיות כללו דיכאון עמוק, דיכאון כרוני (Dysthymia), מאניה, הימנעות חברתית, סכיזואידיות, פרנויה, ואישיות אובססיבית-קומפולסיבית.


בהשוואה לאנשים עם משקל גוף תקין, אלו שלהם עודף משקל מתון, סבלו באופן משמעותי יותר מחרדות ומשימוש באלכוהול, אך לא ממצבי רוח או מהפרעות אישיות.


באופן כללי, כל האנשים להם עודף משקל, סבלו מתופעות של חרדה, פאניקה ופחדים שונים (אם כי לא פחד ממקומות פתוחים), לעומת אנשים עם משקל תקין.


עד כאן המחקרים.


הבה ננסה לנתח את התוצאות ולהבין את משמעותם:


  • נמצא קשר ברור בין עודף משקל לבעיות של מצב רוח, חרדה, תוקפנות ואף מצבים פסיכיאטרים חמורים יותר.

  • ככול שמשקלו של הנבדק היה חריג (עד כדי השמנה חולנית), כך גם התעצמו ההפרעות הפסיכיאטריות.

  • עודף המשקל יוצר לא רק תופעות של חרדה ותוקפנות אלא מכניס את הסובל מעודף משקל למצבים של חוסר שליטה על אכילה, אשר כמובן תורמים לעליה נוספת במשקל ולסיכוי גדול יותר של הופעת תופעות פסיכיאטריות שונות.

  • הקשר בין רגשות שליליים ופיתוח אכילה כפייתית, יכול להתפתח כבר בגיל הילדות, דבר שיכול לתרום להמשך עלייה במשקל, מאוחר יותר כאשר הילד הופך לבוגר.

  • העדר הכנה רגשית בתוכניות הדיאטה גורם לעלייה בסיכוי כי זה אשר מבצע את התוכנית, יבצע אפיזודות חוזרות של אכילה בלתי נשלטת כבר בזמן ביצוע תוכנית הדיאטה.

המחקרים מציירים תמונה קצת שונה מזו שהייתה מקובלת עד היום, של האיש השמן, החייכן והעליז, שיש לו תמיד מצב רוח טוב.


מסתבר כי עודף משקל והשמנה הופכים את האדם לחרד, מדוכא וסובל ממצבי רוח עד התפתחות הפרעות פסיכיאטריות חמורות במצבים קיצוניים.


עוד ניתן לומר, כי דיאטה אשר אינה מטפלת במרכיבים הרגשיים של ההשמנה, ומסייעת נפשית להתמודדות עם הקשיים בתהליך ההרזיה, לא תספק למבצעה את מלא הכלים הדרושים לו לצורך ההצלחה במשימה.


ברור כי דיאטות כסאח, או דיאטות המבטיחות ירידה קלה וללא שום מאמץ (דיאטות טרנד למיניהן - אטקינססאות' ביץאינדקס גליקמי, דיאטת לחם, ועוד ועוד), לא מסוגלות לספק למרזה את הכלים להם הוא זקוק. ההפך הוא הנכון, שכן ברגע שנוצר מצב של חוסר הצלחה, המרזה מוצף ברגשות שליליים עמם הוא לא מסוגל להתמודד, ואשר דוחפים אותו למעגל קשה לפריצה של אכילה בלתי מבוקרת, השמנה, ושוב אכילה בלתי מבוקרת והשמנה, וחוסר חלילה.


דיאטות הכסאח והדומות להן, פוגעות אם כן פעמיים במרזה:

ראשית, הן מספקות תזונה דלה ובלתי מאוזנת אשר אינה יכולה להבטיח תוצאות לאורך זמן.

שנית, הן לא מקיימות את ההבטחה הגדולה אשר הבטיחו ודוחפות את המרזה למעגל השמנה בעוצמה גדולה יותר.

לכאורה, התוצאות קשות לעיכול. אדם הסובל מהשמנה לא די כי הוא עלול להיות חשוף למחלות פיזיות, אלא גם עלול להיות נתון בפגיעות רגשית. לדעתי, הדרך הנכונה לבחון את הדברים היא אחרת, אופטימית הרבה יותר. תהליך הרזיה נכון יעניק למרזה את כל היתרונות האפשריים - ההפחתה במשקל, לא רק תשפר את הבריאות הגופנית, אלא גם תתרום לרווחה הנפשית. בהצלחה לכולם.

ואם אתם מחפשים דרך נכונה לרדת במשקל, אין לי אלא להמליץ על שיטת המדריך האחרון - דיאטה נכונה ומאוזנת שלוקחת בחשבון את הצרכים האמיתיים של עושה הדיאטה, וגורמת לירידה במשקל וליכולת שמירת המשקל הנמוך לאורך שנים רבות - לפרטים נוספים לחצו כאן










מקורות מידע:


1. "The associations between psychopathology and being overweight: a 20-year prospective study", Psychological Medicine,(2004), 34 : pp 1047-1057, Cambridge University Press, Published online: 13 August 2004 (http://journals.cambridge.org)


2. "Loss of control over eating in overweight youngsters: The role of anxiety, depression and emotional eating" European Eating Disorders Review, Volume 17, Issue 1, pages 68–78, January/February 2009, Article first published online: 26 AUG 2008


3. "Overweight and Obesity Are Associated With Psychiatric Disorders: Results From the National Epidemiologic Survey on Alcohol and Related Conditions",

American Psychosomatic Society, Psychosomatic Medicine 70:288-297 (2008), (http://www.psychosomaticmedicine.org)



4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page