top of page
חיפוש

דיאטת אטקינס

עודכן: 16 באוג׳ 2020

דיאטת אטקינס קרויה על שמו של ממציאה – ד"ר רוברט אטקינס – ומבוססת על עיקרון מרכזי אחד – אי אכילת פחמימות.

הנחת היסוד לדיאטה הנה הטענה שתזונתו של האדם הקדמון הייתה מבוססת על מזון מהחי בלבד, והפחמימות התווספו למזון רק עם התפתחות החקלאות, לפני כ-10,000 שנה בלבד, ולכן גופו של האדם אינו מותאם לצריכתן של הפחמימות.


הנחה זו, לגבי תזונתו של האדם הקדמון, הנה טעות מוחלטת!!.


התזונה של האדם הקדמון הייתה תלויה במקום בו הוא התגורר. בניגוד לנו, שאת תזונתנו אנו רוכשים בסופרמרקט הקרוב אלינו, ולכן יכולים לקבל מזונות מכל רחבי העולם, התזונה של האדם הקדמון באה מהסביבה המיידית שלו.אנשים שגרו בפנים היבשה באקלים סוב-טרופי, קבלו 80%-50% מתזונתם מעולם הצומח, ורק 50%-20% מהמזון בא מעולם החי.


אנשי חברות שהתגוררו ליד ים או נהר קבלו 50%-10% ממזונם מדיג, והשאר מצמחיה. האסקימוסים הנם היחידים שקיבלו רק 10% מתזונתם מן הצומח.


מנתונים אלו אנו יכולים להבין כי ככלל רוב המזון של האדם הקדמון דווקא כן היה מורכב מפחמימות!!.

נחזור לדיאטת אטקינס. ובכן, על הנחת היסוד השגויה שלו נבנתה דיאטה שגויה לחלוטין. המאכלים המותרים בה (כמעט ללא הגבלה) הם בשר לסוגיו, דגים גבינות וביצים. לעומתם לחמים, פסטה, תפוחי אדמה, בטטות ואלכוהול אסורים בשלב הראשון של הדיאטה ולאחר מכן מותרים בכמות קטנה. ההמלצה לשבועיים הראשונים כוללת הימנעות לא רק מפחמימות אלא אף ממאכלים המשלבים חלבונים עם פחמימות, כגון קטניות. ישנה המלצה להרבות בשתיית מים, ולצרוך תוספי מזון כגון מינרלים, מולטי-ויטמינים וחומצות שומן, לא רק בהתחלה אלא אף במהלך הדיאטה. לאורך השנים בוצעו מחקרים רבים לגבי דיאטת אטקינס בשל הפופולאריות הרבה לה היא זכתה. מחקרים אלו הראו כי יעילות הדיאטה אינה גבוהה מיעילות דיאטות אחרות שנעשו לאורך זמן (של שישה חודשים לפחות) ורק בשלבים הראשונים הייתה ירידה מהירה יותר במשקל עם דיאטת אטקינס. לעומת זאת, לאורך זמן הנזקים כתוצאה מדיאטה זו (ודיאטות אחרות דלות פחמימות הדומות לה) יכולים להיות גדולים. הסכנה העיקרית בדיאטת אטקינס נבעה מכך שהגוף נאלץ לפרק כמויות גדולות של חלבונים, שתוצריהם הגיעו אל הכבד ואל הכליות. אנשים עם נטייה למחלות כליות, אך ללא מחלה אקטיבית, פיתחו מחלות מסוג זה בעקבות הדיאטה, כגון אי ספיקת כליות ואבנים בכיס המרה. סכנה נוספת הנה לחולי הלב בשל העובדה כי כמות השומן הרווי שנמצא בבשר גדולה יחסית ויכולה להביא לסתימת כלי הדם. סכנה נוספת אורבת גם למערכת העצבים. פחמימות, או לייתר דיוק, הסוכר אשר מצוי בפחמימות, משפעל את המערכת אינסולין-טריפטופאן-סרוטונין (דנו במערכת זו בספר), והורמון הסרוטונין הוא האחראי על מצב-הרוח. ההיעדרות הכמעט מוחלטת של סוכר בדיאטה פגעה במצב רוחם של האנשים שהשתמשו בה, עד כדי כניסה לדיכאון. ומה עם רוברט אקטינס עצמו? ובכן, הוא נפטר כאשר הוא סובל מהשמנת ייתר חמורה ובמשקל של 117 ק"ג.


דיאטת הרזיה אינה עניין של מה בכך, ולא יכול להיות שתהיה מבוססת על טרנדים או נסיונות למצוא חן בעיני הציבור.

שיטת המדריך האחרון הנה שיטה מקצועית ועניינית הנסמכת על מחקרים בתחום, והיא תביא אתכם לתוצאות אמתיות, בלי טריקים ובלי שטיקים - לפרטים נוספים לחצו כאן

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page